Un proiect al

Bate Saua Sa Priceapa Iapa

Cu sprijinul financiar:








Inchirieri biciclete

 

DECLARAŢIE PRIVIND PROMOVAREA BICICLETEI

 

APEL PUBLIC
PRIVIND PROMOVAREA UTILIZARII BICICLETEI IN ROMANIA

Noi, Federatia Biciclistilor din Romania (FBR), in concordanta cu vointa si avand sustinerea organizatiilor neguvernamentale membre ale federatiei, precum si a celor membre ale Coalitiei Nationale de Cicloturism si Promovare a Bicicletei in Romania - PRO VELO si a altor persoane fizice si juridice,

 

APELAM:

 
- La Parlamentul Romaniei - sa opereze in legislatia privind circulatia pe drumurile publice modificarile si completarile propuse de noi, necesare nediscriminarii si promovarii bicicletei si alinierii la standardele europene, precum si sa elimine prevederile restrictive nejustificate referitoare la circulatia bicicletelor din alte legi si ordonante si sa tina cont de nevoile biciclistilor in activitatea de legiferare in diverse domenii.

- La Guvernul Romaniei - sa adopte o strategie nationala si un master-plan de promovare a utilizarii bicicletei sub toate aspectele, conform propunerilor noastre si bunelor practici in domeniu la nivel european, precum si sa aprobe propunerile de acte normative favorabile promovarii bicicletei ce ii sunt inaintate de ministere si alte autoritati ale administratiei publice centrale de specialitate.

- La Avocatul Poporului - sa efectueze demersurile necesare inlaturarii din practica administrativa si din legislatia rutiera si alte acte normative a restrictiilor abuzive si nejustificate la adresa biciclistilor, inclusiv prin demersuri la Curtea Constitutionala.

- La Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale - sa oficializeze proiectul Retelei Nationale de Trasee Cicloturistice din Romania si sistemul de marcaje ciclotruistice propus de noi, sa oficializeze conceptul si normele specifice privind ghizii de cicloturism si structurile de primire turistica pro-biciclistice in lumina sugestiilor noastre, precum si sa promoveze si sprijine activ sub toate formele cicloturismul si alte forme de turism ecologic.

- La Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintei - sa initieze si promoveze masurile legislative si de alta natura necesare promovarii utilizarii bicicletei, propuse de noi sau rezultand din bunele practici la nivel european, prin reglementarile si planurile de urbanism si amenajarea teritoriului, prin standardele si normativele privind infrastructurile pentru circulatia si parcarea bicicletelor, privind proiectarea si realizarea constructiilor si mobilierului urban si prin reglementarile si politicile de dezvoltare regionala.

- La Ministerul Transporturilor - sa promoveze posibilitatea luarii bicicletei ca bagaj insotit in orice tren de persoane, precum si in alte mijloace de transport public, accesul bicicletelor si facilitati specifice pentru acestea in tunele si pe viaducte si poduri rutiere importante (de exemplu noi poduri peste Dunare) si de asemenea sa emita sau revizuiasca, dupa caz, in colaborare cu alte autoritati abilitate, normele tehnice privind infrastructurile pentru circulatia bicicletelor, conform propunerilor noastre si bunelor practici la nivel international.

- La Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale - sa promoveze masurile necesare admiterii accesului bicicletelor in scop turistic pe toate drumurile auto forestiere si de exploatare forestiera, pe cele pastorale si de exploatare agricola, sa faciliteze marcarea unora dintre acestea ca traseu cicloturistic si sa promoveze cicloturismul ca oportunitate de dezvoltare rurala durabila.

- La Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile - sa promoveze utilizarea bicicletei ca mijloc ecologic de deplasare si transport urban, inclusiv prin promovarea politicilor, reglementarilor si infrastructurilor necesare, sa promoveze cicloturismul ca forma de turism cu impact redus de mediu, inclusiv promovand "drumurile verzi" si traseele cicloturistice, si sa ia masurile necesare admiterii accesului bicicletelor pe diguri si incurajarii circulatiei biciclistice pe malul apelor si in arii naturale protejate.

- La Ministerul Internelor si Reformei Administrative - sa introduca bicicleta ca vehicul de serviciu pentru politie si jandarmerie, conform bunelor practici din tarile dezvoltate, sa acorde mai multa atentie sigurantei rutiere a biciclistilor si combaterii furtului de biciclete, sa ia masuri pentru deschiderea de noi puncte de frontiera rutiere sau pietonale cu statele vecine, necesare traficului cicloturistic si sa promoveze realizarea infrastructurilor si altor masuri pro-biciclete de catre autoritatile locale, precum si sa dea curs propunerilor noastre de modificare si completare in favoarea biciclistilor a regulamentului de aplicare a codului rutier.

- La Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului - sa promoveze abordarea problemei bicicletei in cadrul curriculelor universitare privind transporturile si in cele de educatie rutiera in invatamantul preuniversitar.

- La Ministerul Afacerilor Externe - sa actioneze pentru deschiderea de noi puncte de frontiera rutiere sau pietonale cu statele vecine, deschise si utile cicloturistilor, tinand cont de reteaua europeana EuroVelo si retelele nationale de trasee cicloturistice din statele vecine si de proiectele transfrontaliere de profil si sa incurajeze  cooperarea internationala in domeniu.

- La Ministerul Sanatatii Publice - sa promoveze bicicleta ca mijloc de combatere a sedentarismului si bolilor cardiovasculare si promovare a sanatatii publice.

- La Ministerul Apararii Nationale - sa promoveze mountain biking-ul ca si componenta in instructia si dotarea trupelor de vanatori de munte, similar practicilor din alte state cu procent ridicat de zone muntoase.

- La Ministerul Economiei si Finantelor - sa promoveze masuri si politici care sa incurajeze productia si comertul cu biciclete, accesorii si servicii conexe, inclusiv prin facilitati fiscale, promovarea investitiilor in domeniu si alte asemenea, conform practicilor din tarile dezvoltate din cadrul UE.

- La Agentia Nationala pentru Sport - sa promoveze mai puternic ciclismul, atat ca sport de performanta, cat si ca sport de masa / pentru toti, cuprinzand toate ramurile si disciplinele existente pe plan international.

- La Institutul National de Statistica - sa introduca in programul national de cercetari statistice indicatori legati de productia, comercializarea si utilizarea bicicletelor, accesoriilor, serviciilor si infrastructurii pentru traficul biciclistic.

- La Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor - sa apere activ drepturile biciclistilor ca si consumatori de produse si servicii specifice, inclusiv in relatie cu transportul public de persoane.

- La Autoritatea Nationala pentru Tineret - sa incurajeze utilizarea bicicletei de catre tineri in cadrul politicilor de promovare a unui stil de viata sanatos si sa sprijine proeictele si organizatiile de tineret cu preocupari de promovare a bicicletei.

- La Asociatia Romana de Standardizare - sa revizuiasca si completeze actualele standarde pentru piste pentru biciclete, astfel ca ele sa fie conforme cerintelor actuale si practicilor internationale.

- La autoritatile administratiei publice locale - sa  prevada in planurile urbanistice generale si sa realizeze in practica retele coerente de infrastructuri necesare pentru circulatia si parcarea bicicletelor, conform propunerilor noastre si bunelor practici la nivel european, sa aboleasca interdictiile de acces si sa ia masuri de promovare activa a circulatiei cu bicicleta in orase, precum si sa sprijine si sa coopereze cu organizatiile biciclistilor.

- La organizatiile neguvernamentale de protectie mediului, de promovare a sanatatii publice, de aparare a intereselor pietonilor si utilizatorilor transportului public si altor categorii de ONG-uri care sunt, prin scop, obiective si activitati, potentiali aliati naturali ai organizatiilor de biciclisti - sa sprijine promovarea bicicletei si sa coopereze cu organizatiile biciclistilor.

- La sectorul de afaceri, sa descopere bicicleta ca factor economic important intr-o societate moderna.

"libertate, egalitate, mobilitate" 


                                                                    
                                                         DECLARATIE PUBLICA
                                    PRIVIND AVANTAJELE UTILIZARII BICICLETEI

Noi, Federatia Biciclistilor din Romania (FBR), in concordanta cu vointa si avand sustinerea organizatiilor neguvernamentale membre ale federatiei, precum si a celor membre ale Coalitiei Nationale de Cicloturism si Promovare a Bicicletei in Romania - PRO VELO si a altor persoane fizice si juridice,

SUBLINIEM CA BICICLETA:

- Este un mijloc de transport modern, de viitor, tot mai utilizat in statele dezvoltate din UE si din alte zone ale lumii.

- Are un potential de utilizare in Romania foarte mare, dar inca foarte putine valorificat.

- Este benefica economiei, putand crea noi locuri de munca, dezvolta noi structuri de productie si servicii specifice, atrage investitii si clienti externi, promova tehnologii moderne si atrage dezvoltare economica durabila a unor zone sau sectoare.

- Este benefica social, din punct de vedere al integrarii si armoniei, atenuand perceptia discrepantelor si inegalitatii ( intre sofer si nesofer, posesor de vehiul foarte scump si f. ieftin, intre cine conduce si cine e doar pasager etc.), facilitand mobilitatea si a celor dezavantajati, promovand un contact mai efectiv intre oameni, facilitand interactiunea si incluziunea sociala, dialogul si relatiile interumane intr-o masura mult mai mare decat in cazul deplasarii cu autoturisme.

- Este benefica cunoasterii de sine, precum si cunoasterii altor oameni si o mai buna cunoastere si intelegere a mediului antropic si natural inconjurator, asigurand posibilitatea unei perceptii mai directe si nemediate asupra celor din jur intr-o masura mult mai mare decat in cazul deplasarii cu mijloace de transport motorizate sau care prin viteza ridicata sau separarea de mediu si de semeni reduc contactul si perceptia.

- Este eficienta spatial, ocupand o suprafata redusa atat in deplasare cat si in stationare, reducand aglomeratia in trafic si suprafata necesara pentru caile de comunicatie si parcari.

- Este un mijloc de transport relativ ieftin, accesibil practic aproape oricui si ca achizitionare si ca intretinere, mai ales in comparatie cu un autoturism, iar costurile pentru realizarea si intretinerea infrastructurilor specifice sunt mult mai reduse decat pentru alte forme de transport, realizand deci si importante economii la bugetele publice.

- Se integreaza usor si bine cu alte forme de transport ( rutier, aerian, feroviar, naval) si favorizeaza transportul intermodal.

- Este un mijloc de transport ecologic, care nu emite noxe si nu produce zgomot, fiind totodata foarte eficient energetic, avand ciclu de viata potential lung, necontinand componente toxice sau greu reciclabile si consumand relativ putine resurse la producere, intretinere si dezafectare.

- Este un mijloc de transport relativ comod, permitand prin tehnologiile moderne parcurgerea cu un efort fizic redus sau mediu a unor distante apreciabile in timp rezonabil, inclusiv in caz de relief neplat sau necesitatea de a transporta si bunuri sau alte persoane.

- Este un mijloc de transport suficient de rapid pentru diversele utilizari, fiind de exemplu in mediul urban in foarte multe cazuri in medie chiar semnificativ mai rapid decat autoturismele.

- Permite invatarea usoara a conducerii ei pentru aproape oricine, indiferent de varsta, nivel de instruire, capacitati fizice si alti factori.

- Este utilizabila legal si in siguranta de aproape oricine si in aproape orice situatii, inclusiv la varste foarte fragede sau inaintate sau in stari fiziologice sau de sanatate mai particulare sau in prezenta altor factori care ar impiedica legal sau practic conducerea unui vehicul de alt tip.

- Este un vehicul sanatos, intretinand conditia fizica, combatand sedentarismul si contribuind la mentinerea starii de sanatate a utilizatorilor si la sanatatea publica in general, reducand semnificativ riscul de boli cardiovasculare si de obezitate, dar indirect si de cancer si alte afectiuni, si neprezentand totodata riscuri pentru sanatatea utilizatorilor si pentru terti daca este corect utilizata.

- Este un vehicul nepericulos pentru utilizator si pentru altii, daca este corect utilizata si respectata si de catre ceilalti, existand un potential redus de accidentare grava a altor persoane fata de cazul vehiculelor cu motor si existand un potential redus de accidentare a conducatorului si pasagerilor bicicletei daca infrastructurile si starea tehnica sunt adecvate si sunt respectate alte cerinte necesare.

- Este un vehicul foarte versatil, fiind un avanatajos mijloc de transport urban cotidian in scop utilitar, atat pentru deplasare proprie, cat si pentru transport de bunuri si persoane, inclusiv in scop profesional, dar si un mijloc de deplasare in scop recreativ, turistic, sportiv, de agrement etc. si un mijloc de agrement sau sport in sine.

- Permite mare economie de timp pentru ca in mediul urban este adesea cea mai rapida forma de transport, ci si pentru ca folosirea ei in scop utilitar este implicit si exercitiu fizic si poate completa sau suplini timpul (adesea putin sau lipsa) ce ar trebui special alocat sportului de catre omul modern. Spectrul larg de itinerarii posibile pentru o anumita deplasare in scop utilitar permite variatia si implicit experiente cu valenta turistica si de cunoastere fara timp alocat expres iar viteza mare de deplasare in comparatie cu turismul pedestru permite vizitarea mai multor obiective intr-un anumit interval temporal si o mare flexibilitate in planificare si derularea turelor, deci si eficienta.

- Este favorabila turismului, prin posibilitatea de a da facil si o conotatie turistica deplasarilor in scop utilitar (alegerea unor trasee mereu noi) in comperatie cu cazul deplasarii cu mijloace de transport rapide sau in comun sau pe rute de tranzit. De asemenea, o buna parte din utilizatorii bicicletei in scop utilitar devin in timp interesati si de cicloturism si viceversa. Cicloturismul permite vizitarea, cu costuri mai reduse si intr-un timp relativ scurt a multor obiective turistice naturale si culturale, intr-un mod mai apropiat de natura si de oameni, mai prietenos fata de cultura si mediul inconjurator si care nu submineaza durabilitatea turismului cum o fac formele motorizate, si necesitand investitii relativ reduse si aducand venituri ridicate, fiind astfel una din cele mai dezirabile forme de turism.

- Este favorabila sportului, deplasarea cu bicicleta fiind implicit si o forma de sport si activitate fizica, inclusiv in cazurile cand scopul folosirii este unul utilitar sau recreativ. De asemenea, ciclismul ca sport este atrarctiv pentru practicanti si pentru public, ramurile, probele si  disciplinele fiind in rapida diversificare si dezvoltare si atragand tot mai multi participanti dar si spectatori. Ca sport practicat de regula "outdoor" si implicand de regula efort fizic de durata si multiple calitati fizice si psihice, ciclismul este mai benefic pentru practicanti decat multe alte tipuri de sport, cum sunt de exemplu cele cu efort "de varf" de scurta durata.

ATENTIE!
Accesati Blogul Velorutia
pentru informatii curente



 

Harta Velo

SPONSORI





PRIETENI


















www.consumredus.ro



DorDeDuca

Jocuri Online

Copacul de Hartie

Stop CO2

Blog Veloteca.ro