Un proiect al

Bate Saua Sa Priceapa Iapa

Cu sprijinul financiar:








Inchirieri biciclete

Prima zi pe Bicicleta


1. Ia-ti (cumpara-ti) o bicicleta. Cauta la magazinele de biciclete. Poti sa incerci si la magazine online. Va fi mult mai usor sa achizitionezi o bicicleta daca vei cauta si un asistent, o persoana care sa te ajute.

2. Poarta o casca de protectie si manusi. In cazul in care cazi pe asfalt risti sa iti julesti palmele. Ba mai mult, desi nu este o reactie instinctiva, evita chiar sa folosesti palmele pentru a-ti atenua caderea, deoarece iti poti rupe/scranti incheieturile mainilor. Foloseste-te in schimb de antebrate. 

3. Du-te intr-un loc neted unde nu circula masini. Du-te cu bicicleta intr-o zona asfaltata/pavata, larga si neaglomerata (ca de exemplu, curtea unei scoli in week-end).  Acel teren trebuie sa fie drept, fara denivelari sau alte obstacole de genul masini parcate, trafic pietonal, copii care se joaca etc. Daca nu te simti "in largul tau" antrenandu-te pe asfalt, un teren neted acoperit cu iarba reprezinta alternativa "mai moale" de care poti profita pana ajungi sa stapanesti "arta de a nu mai cadea". Cu toate acestea, sa pedalezi pe iarba este putin mai dificil, suprafata fiind neuniforma si opunand mai multa rezistenta bicicletei. In plus, asigura-te ca mersul cu bicicleta este permis, terenul selectat de tine ca zona de antrenament in acest caz fiind un parc.

4. Pregateste bicicleta. Foloseste o cheie (franceza) pentru a demonta pedalele. Coboara saua bicicletei pana cand, stand in sa, ajungi sa te sprijini in degetele de la picioare. Aceasta etapa este optionala, avantajul pe care il ofera fiind prea mic comparativ cu efortul depus. Treci la pasul urmator inainte sa scoti pedalele de la bicicleta.

5. Urca-te pe bicicleta. Porneste fara sa pedalezi, stand pe sa si impingandu-te cu picioarele in asfalt/iarba, pentru a simti bicicleta cum merge, cum vireaza etc. Plimba-te asa 30-45 de minute ca sa te obisnuiesti cu bicicleta si sa prinzi incredere in manevrarea acesteia. Apoi ia-ti avant si incearca sa ridici picioarele de pe sol tinandu-ti echilibrul cu mainile pe ghidon. Observa tendinta corpului tau de a se indoi usor lateral atunci cand schimbi directia de mers a bicicletei prin rasucirea usoara a ghidonului. Cand te simti pregatit, incearca sa cotesti fara a folosi mainile, doar aplecandu-ti trunchiul usor lateral si lasand bicicleta sa iti urmeze miscarile; vei observa ca roata din fata coteste automat. Pastrarea echilibrului si controlului ghidonului reprezinta elementele cheie in mersul pe bicicleta. Acorda acestei etape oricat de mult timp simti ca ai nevoie pentru de te simti sigur atunci cand esti pe bicicleta.

6. Pregateste-te sa mergi cu bicicleta. Monteaza la loc pedalele. Inalta putin saua bicicletei, astfel incat, stand in sa, sa atingi totusi solul cu varful degetelor.

7. Tine bicicleta de ghidon si impinge-o putin imprejur.

8. Cand ai sentimentul de echilibru, urca in varful unei pante line si suie-te pe bicicleta, dar nu sta pe sa ci in picioare in fata acesteia.

9. Coboara usor tinand de ghidon. (Poate parea ceva stupid, dar nu-ti fa probleme)

10. Dupa ce ai repetat acest lucru de cateva ori, suie-te in varful pantei, ridica piciorul stang de pe sol si srijina-te doar in cel drept (similar mersului dar fara ca piciorul stang sa atinga solul).

11. Repeta acest exercitiu de 2-3 ori, suie-te in varful pantei, ridica piciorul stang de pe sol si srijina-te doar in cel drept, de data acesta mai rar parcurgand o distanta de cca. ? - 1 m intre punctele in care piciorul drept atinge solul.

12. Acum incearca ridicand piciorul drept de pe sol si sprijina-te in cel stang.

13. Ok, acum ai trecut de partea cea mai grea. Odata ce te-ai obisnuit cu aceste miscari, incearca sa mergi cca. 3 m fara sa atingi solul cu nici un picior (fii fara grija, o data ce ai prins miscarea nu este atat de greu).

14. De data aceasta, cand iti dai drumul la vale, incearca sa te asezi in saua bicicletei. In continuare picioarele trebuie sa poata atinge solul daca sunt perfect intinse. In caz contrar mai coboara putin saua bicicletei.

15. Repeta exercitiul de vreo 3 ori si apoi, cand iti dai drumul la vale, pune piciorul stang pe pedala, fara sa-l misti insa, sprijinindu-te la nevoie de piciorul drept.

16. Repeta exercitiul cu celalalt picior.

17. Cand te simti sigur de aceste miscari, incearca sa iti tii echilibrul cca. 6 m fara sa te sprijini pe nici un picior. Exerseaza pana te simti pregatit sa treci la urmatorul pas.

18. Cand ai prinzi destula viteza incearca sa pedalezi o data, stand in sa si cu ambele picioare pe pedale.

19. Apoi incearca sa pedalezi incet de 2, 3, 4 sau mai multe ori.

20. Cand simti ca stapanesti "pedalatul", incearca o plecare de pe loc pe teren drept. Intai aseaza pedalele in pozitie orizontala, pune piciorul stang pe pedala, piciorul drept fiind sprijinit pe sol. Apoi impinge-te in piciorul drept pentru a-ti lua putin elan, impingand in jos si pedala pe care ai celalalt picior; ridica si piciorul drept pe pedala si incepe sa pedalezi imediat.

21. Cand ai prinzi ceva viteza, gaseste un spatiu mai larg unde sa poti incerca sa cotesti usor stanga sau dreapta (fara a pedala).

22. Acum trecem la un alt pas important: franarea. Instruirea depinde de tipul de frane cu care este dotata bicicleta. La folosirea franei de mana, un bun obicei de a invata mai repede este de a folosi mai intai frana pentru roata din spate, deoarece in cazul unei franari urgente si bruste folosind frana de pe roata din fata, riscati ca aceasta sa se blocheze si sa fiti aruncat peste bicicleta. Daca bicicleta este dotata cu frane de picior (sistem intalnit mai des in SUA decat in Europa), incercati mai intai sa aduceti pedalele in pozitie orizontala inainte de a frana, pentru ca puterea de franare sa creasca. Incercati sa incetiniti (in mod corect) pana la a opri atunci cand coborati un deal. Duceti piciorul stang cat mai jos posibil, in functie de cat permite pedala, iar cand ati incetinit destul, puneti piciorul drept pe sol. Acest lucru este valabil si la urcarea unei rampe, doar ca nu mai trebuie sa franati ci doar sa asteptati ca bicicleta sa incetinesca singura.

23. Acum ati invatat cum sa coborati o panta, exersati in continuare manevra de schimbare a directiei si va veti descurcade minune.

24. Sa trecem la o parte mai grea - URCATUL unui deal. Incercati pentru inceput pe o rampa cu inclinatie mica. Incepeti ca in mod normal, doar ca acum puneti piciorul stang direct pe pedalam, pentru a va ajuta sa va luati elan mai repede. Asigurati-va ca pedala stanga este destul de sus pentru a permite o distanta mai mare de impingere. Impingeti pedala cu piciorul stang iar cu dreptul impingeti-va in sol, pentru a reusi sa va miscati de pe loc. Exersati plecarea din rampa de vreo 4-6 ori.

25. Odata ce ati reusit sa plecti de pe loc si sa va tineti echilibrul, puteti sa va asezati in sa si sa pedalati.
Virajul la deal este diferit si mai dificil decat cel la vale. Conceptul este acelasi doar ca trebuie sa aveti viteza mult mai mare. Asigurati-va ca nu pedalati in timp ce virati, decat daca aveti nevoie de mai multa viteza.

26. Virajul la deal este diferit si mai dificil decat cel la vale. Conceptul este acelasi doar ca trebuie sa aveti viteza mult mai mare. Asigurati-va ca nu pedalati in timp ce virati, decat daca aveti nevoie de mai multa viteza.

27. Asta este tot ce presupune a invata mersul pe bicicleta! Exersati zilnic si veti deveni buni la acest sport.

28. A merge pe bicicleta. Odata ce puteti sa va tineti echilibrul, sa pedalati, sa plecati de pe loc si sa franati (in aceasta ordine) sunteti un "calaret" pe bicicleta (biciclist). Felicitari!

Ponturi

- Nu renuntati daca va juliti genunchii. Mai incercati. Folositi cotiere si genunchiere daca considerati necesar.

- Cautati o carte tehnica pentru biciclete, la magazinele locale de biciclete sau la autoritatile municipale. Astfel de manuale contin informatii utile despre mersul pe bicicleta in siguranta si despre  intretinerea unei biciclete.

- Relaxati-va bratele cand exersati pasul 5. Forma bicicletei va determina balansarea ei proprie, atata timp cat dumneavoastra nu interveniti prea mult (acesta este motivul pentru care multi oameni pot merge pe bicicleta fara sa tina ghidonul cu mainile).

- Sa nu presupuneti niciodata ca stiti intentiile celorlalti participanti la trafic; intotdeauna sa considerati ca dumneavoastra sunteti cel mai intelept participant la trafic, actionand responsabil si fiind vigilent la toti ceilalti.
Puteti purta o casca de protectie daca doriti.

- Daca nu puteti face rost de niste manusi sau de casca de protectie, mai bine exersati pe iarba. In anumite state biciclistii sunt obligati prin lege sa poarte casca de protectie.

- Coborarea unei pante este usoara. Incercati sa mergeti cu viteza care asigura echilibrul propriu al bicicletei si apelati la frane pentru a nu pierde controlul sau a cadea si tineti mereu ghidonul drept. Veti vedea ca este mult mai usor sa cobori un deal decat sa-l urci.

Avertismente

- Inainte de a iesi cu bicicleta in trafic studiati mai multe despre mersul pe bicicleta si regulile de circulatie. Amintiti-va ca bicicleta este un vehicul legal, care trebuie sa merga in aceeas directie cu traficul din zona, si nu contra "curentului".

- Nu circulati in trafic daca nu puteti tine bicicleta la o distanta constanta de cca. 1 m de marginea drumului, daca nu stiti sa semnalizati schimbarea directiei de mers cu ajutorul mainilor si daca nu sunteti capabili sa priviti rapid in spatele dumneavaastra pentru a verifica valoarea traficului din spate.

- Informati-va copiii si prietenii despre pericolele circularii cu viteze mari, precum si despre semnele si semnalele de baza utilizate in trafic.

 

ATENTIE!
Accesati Blogul Velorutia
pentru informatii curente



 

Harta Velo

SPONSORI





PRIETENI


















www.consumredus.ro



DorDeDuca

Jocuri Online

Copacul de Hartie

Stop CO2

Blog Veloteca.ro