Un proiect al

Bate Saua Sa Priceapa Iapa

Cu sprijinul financiar:








Inchirieri biciclete

Bucurestiul - un Dezastru Urbanistic


Eveniment
 Conferinta de presa la Clubul Taranului Roman cu tema 
" Bucuresti - un dezastru urbanistic "


Pe 12 martie 2008, la Clubul Taranului Roman din Bucuresti a avut loc o conferinta de presa organizata de Asociatia Salvati Bucurestiul. Titlul, " Bucuresti - un dezastru urbanistic ", anunta o perspectiva destul de sumbra asupra situatiei actuale a Bucurestiului, dar arata ca in haosul urbanistic care exista de ceva timp la noi in tara si mai ales in acest Bucuresti sufocant, in acest Bucuresti in care fiecare construieste dupa cum il taie capul si dupa cat il tine punga, in care traficul a atins cote alarmante iar locurile de parcat sunt total insuficiente, in care a te gandi la solutii de a iesi din impas pare nebunie curata, mai exista cateva persoane care si-au pastrat integritatea necesara pentru a trage un semnal de alarma si pentru a ne chema pe noi, bucurestenii, sa cautam impreuna solutii. De aceea, asociatia " Bate Saua " a participat la acest eveniment in speranta ca experienta  si entuziasmul nostru le vor fi de ajutor celor care vor sa faca ceva pentru Bucuresti.
 Iata pe scurt continutul studiului efectuat de Asociatia Salvati Bucurestiul.
 Bucurestiul este " sufocat de trafic ". O arata nu numai strazile aglomerate, ci si statisticile ; iata doar un exemplu : viteza medie ajunge si la 2 km/ora pe arterele foarte circulate. Cauza : densificarea locuirii, in special in centru ; Bucurestiul are o densitate de 9.009 locuitori/km2 , in vreme ce Berlinul are 3.905,   Viena 3.850 iar Budapesta 3.674 locuitori/km2 (pentru confortul social, nu trebuie depasit nivelul de 3.500 locuitori pe km2). Si cu toate acestea, in Bucuresti se acorda autorizatii de constructie in locuri suprapopulate, fie ele parcare, spatiu verde etc.
 Alte cauze: construirea hipermarcheturilor in oras, si nu in afara orasului, cum ar fi normal; amplasarea imobilelor de birouri in plin centru, ceea ce genereaza trafic foarte mare la anumite ore.

 Situatia pare fara iesire, intrucat construirea abuziva a imobilelor nu poate fi stopata. De ce? Se pare ca, doar in Romania, Planurile Urbanistice Zonale (PUZ) sunt elaborate printr-o initiativa privata si nu de autoritatea locala, asadar independent de Planul Urbanistic General (PUG). Ceea ce "permite ca PUZ sa schimbe radical parametrii PUG. In fiecare an se aproba 200-300 de PUZ-uri, fiecare cu derogari de la PUG. Dintre acestea, aprox. 100 de PUZ-uri pentru constructii foarte inalte au fost aprobate in 2007. Datorita lor vedem imobile de 20 de etaje in cartiere de imobile de 4 etaje".
 O alta cauza a aglomerarii traficului este incoerenta sistemului de transport in comun: liniile de transport in comun nu sunt interconectate intr-o maniera optima, iar metroul nu este dezvoltat in zonele in care intr-adevar este necesar.
 Iar autoritatile nici macar un au in vedere faptul ca se poate folosi pentru transportul in comun caile ferate care inconjoara Bucurestiul si reteaua de gari interioare, asa cum s-a procedat in alte tari.
 "Pistele speciale pentru biciclisti sint o solutie alternativa de trafic in multe orase occidentale. Trasate de pe o zi pe alta, cele din Bucuresti se dovedesc nefunctionale. Ca dovada, nu vedem pe ele nici un biciclist."
  Studiul are in vedere si sanatatea populatiei, poluarea, parcurile si locurile de joaca pentru copii. Se pare ca poluarea atinge cote foarte mari in Bucuresti, existand riscul aparitiei diferitelor boli precum: leucemia mieloida, bolile respiratorii si bolile cardiace, risc ce rezulta si din datele comparative ce au fost prezentate in continuare.
 S-a observat ca in Bucuresti exista tot mai putine parcuri, locuri de joaca pentru copii, baze sportive. De la 3.470 hectare de spatiu verde in 1989, Bucurestiul mai avea in 2007 doar 1.710 hectare! Si se estimeaza ca acum au mai ramas aproximativ 1.400-1.500 hectare. Ceea ce inseamna ca Bucurestiul are sub 7 m2 spatiu verde pe cap de locuitor, in vreme ce normele europene prevad 26 m2 pe cap de locuitor.
 S-au taiat multi copaci din Bucuresti, s-au defrisat paduri intregi din jurul Bucurestiului, asa ca praful din Campia Baraganului intra in oras fara a mai exista bariera verde de protectie.
 Mai mult, din 1990 au disparut din Bucuresti 45 de baze sportive; nu toate strandurile functioneaza (strandul Tineretului ar putea fi demolat chiar si inlocuit de imobile); terenul aferent scolilor a fost redus in foarte multe cazuri.
 Iar politica CGMB nu a facut decat sa inrautateasca situatia: CGMB a onorat cererile de restituire a parcurilor si spatiilor verzi, in loc sa rascumpere de la proprietari spatiile verzi revendicate si alte terenuri virane pe care sa le amenajeze ca spatii verzi. Exemplele sunt numeroase. Iar in parcuri s-au construit, bineinteles, terase si restaurante, care au mancat pur si simplu din spatiul verde.
 O alta eroare grava este faptul ca legea 265/2006 permite schimbarea destinatiei zonelor verzi in zone construibile. Rezultatul: s-a aprobat construirea a sute de imobile pe fostele spatii verzi.
 Iar folosirea exagerata a autoturismului a dus la aparitia a mii de parcari si sute de benzinarii, marea majoritate pe foste spatii verzi.
 
Asadar, Bucurestiul se constituie intr-un oras "urat", care nu stie sa-si pastreze patrimoniul arhitectural. Numarul turistilor care vin in Bucuresti este ridicol de mic, in comparatie cu alte orase europene.
 Studiul prezinta si agresiunile asupra monumentelor istorice, printre care deja celebrul caz al bisericii Armeneasca. In plus, dupa 1990, in Bucuresti au fost demolate sute de case cu valoare arhitecturala, unele chiar monumente istorice, iar alte cateva mii sunt in pericol de a fi demolate. Nici patrimoniul industrial nu are sanse de a fi pastrat: Moara lui Assan, Fabrica de Bere Bragadiru sau Atelierele Tipografice "Cartea Romaneasca" ar trebui restaurate, dar sunt lasate sa se prabuseasca. Pietele nu si-au pastrat identitatea: au devenit fie parcari, fie "paralelipipede de termopan" (vezi piata Amzei); in sectorul 2, piata Obor e in pericol de a fi demolata si inlocuita cu un mall.

 Studiul a cuprins si un capitol important despre mecanismele legislative si rolul institutiilor, relevand lipsurile si incompatibilitatile din legislatia relativa la urbanism din Romania. De asemenea, s-a vorbit despre procedura de constructie, procedura de demolare, concursurile de arhitectura si urbanism, inlocuite la noi de licitatii, lipsa de transparenta a proiectelor urbanistice (ceea ce duce la imposibilitatea locuitorilor orasului de a se opune acestora in cazul in care observa nereguli).
 Institutiile care au un rol important in a decide proiectele urbanistice din Bucuresti au fost prezentate pe larg, relevadu-se gravele erori comise de acestea.
 Din pacate, in comparatie cu numeroasele problemele cu care se confrunta Bucurestiul actual, solutiile par a fi putine. Initiatorii acestei conferinte de presa au atras atentia societatii civile si mass-media sa se concentreze pe doua aspecte importante: limitarea derogarii prin proiectele urbanistice zonale  (cetatenii si asociatiile profesionale avand un rol important in acest sens) si aprobarea OUG 114/2007 pentru interzicerea constructiilor pe spatiile verzi, care ar putea fi atacata de grupurile de interese ("e in sarcina societatii civile si a mass-media sa urmareasca traseul ordonantei in cadrul Comisiei si mai ales sa o apere in momentul dezbaterii sale in plenul Camerei Deputatilor").

De asemenea, s-a remarcat rolul mass-media in sanctionarea neregulilor administrative, dar s-a atras atentia ca nu se au in vedere adevaratele probleme; de pilda, in problema traficului, se pare ca nu asfaltarile defectuoase si schimbarea bordurilor sunt problema, ci aprobarea constructiilor care duc la intensificarea traficului ("derogarea prin PUZ este principalul motiv al sufocarii traficului!").
 La fel, mass-media a acuzat autoritatile pentru ineficienta dezapezirii din ianuarie 2008, fara sa observe ca adevarata problema a traficului era cauzata de faptul ca bucurestenii se duc la serviciu cu masinile personale, intrucat transportul in comun este foarte prost asigurat.
 S-a mai observat ca ONG-urile  nu pot supraveghea in momentul de fata autoritatile locale intr-un mod coerent, si ca ar fi necesar ca mass-media sa faca acest lucru.
 Un ultim aspect, deosebit de important, este cel al campaniei electorale din 2008, prilej cu care se pot dezbate problemele orasului. Se recomanda ca specialistii din ONG-urile reunite in Platforma pentru Bucuresti sa participe  la dezbaterile radio si tv organizate in timpul campaniei electorale.

 Concluzii "Bate Saua":
- Studiul alcatuit de Asociatia Salvati Bucurestiul cuprinde obiectiv si detaliat problemele cu care se confrunta Bucurestiul actual: traficul, poluarea, inmultirea abuziva a constructiilor din Bucuresti sau, dimpotriva, demolarea imobilelor ce tin de patrimoniul cultural, limitarea spatiilor verzi etc.
- Studiul nu se opreste la observarea acestor probleme, ci cauta solutii, invitand  cetatenii,  mass-media si ONG-urile din Bucuresti sa ia masuri pentru stoparea acestor nereguli; se considera ca rolul cel mai important in acest sens il are mass-media
- Asociatia "Bate Saua" va sprijini proiectele Asociatiei Salvati Bucurestiul si va incerca sa propuna propriile solutii in rezolvarea unora dintre problemele cu care se confrunta Bucurestiul (reducerea traficului si a poluarii prin stimularea mersului pe bicicleta; redescoperirea spatiilor verzi prin crearea pistelor de biciclete prin parcuri)
- Intrucat asociatia "Bate Saua" detine un site in care un loc important este acordat stirilor, ea va avea si rol de mass-media, incluzand intre aceste stiri orice anunt, noutate, stire, comunicat de presa cu privire la soarta urbanistica a Bucurestiului
- Asociatia "Bate Saua" a inteles ca aprobarea PUZ-urilor este nu numai o problema ce tine de urbanism in general, ci si de trafic, si va acorda mai multa atentie acestora, denuntand, acolo unde este cazul, nerespectarea regulilor ce tin de siguranta si sanatatea cetatenilor
- Asociatia "Bate Saua" desfasoara pe perioada februarie-iunie 2008 proiectul "Tanarul velorutionar" prin care urmareste incurajarea tinerilor de a merge pe bicicleta, avand ca scop pastrarea acestei traditii si protejarea mediului prin reducerea traficului si a poluarii; proiectul se desfasoara in completarea campaniei "Velorutia. O revolutie pe doua roti!" incepute in anul 2007.

 

 

ATENTIE!
Accesati Blogul Velorutia
pentru informatii curente



 

Harta Velo

SPONSORI





PRIETENI


















www.consumredus.ro



DorDeDuca

Jocuri Online

Copacul de Hartie

Stop CO2

Blog Veloteca.ro