Un proiect al

Bate Saua Sa Priceapa Iapa

Cu sprijinul financiar:








Inchirieri biciclete

Siguranta pe bicicleta

"Cum sa nu fii lovit de masini"
Cateva lectii despre Siguranta pe Bicicleta
Selectie de GeoBateSaua

Asociatia BATE SAUA SA PRICEAPA IAPA a elaborat un material, aflat deocamdata inca in faza embrionara, la care va continua lucrul in colaborare cu Directia de Politie a Municipiului Bucuresti, cu RATB, si mai ales cu Federatia Biciclistilor din Romania. Sau cu oricare dintre voi, care pe baza experientei din trafic, va binevoi sa ne trimita sugestii noi la adresa geo@velorutia.ro

Acest material incearca sa identifice toate posibilele accidente si felul in care le poti evita in trafic. Ne dorim sa ii ajutam pe toti cei care fac de acum inainte o schimbare inteligenta in mobilitatea personala, trecand de la transportul motorizat la cel alternativ, pentru a nu cadea in plasa paienjenisului creat de haosul urban.
Ne-am propus ca acest "compendium" de sfaturi practice sa ajunga prin toate mijloacele posibile la cat mai multi biciclisti. Daca doriti sa ne ajutati, sunati, strigati sau telegrafiati, iar noi vom raspunde prompt :)

Acest set de recomandari este ceva mai mult decat un
simplu ghid de utilizare a bicicletei, care in general iti spune sa porti casca si sa respecti legea. Dar ia gandeste-te un pic : purtand casca, ce protectie ai daca esti lovit de o masina ? Desigur, casca te poate ajuta daca ESTI LOVIT de o masina, si probabil este o buna idee sa o porti, dar obiectivul tau Nr. 1 este sa NU FII LOVIT  de o masina ! Multi biciclisti au fost omorati de masini, chiar purtand casca?. In mod ironic, daca nu ar fi purtat casti si ar fi respectat urmatoarele recomandari, poate astazi ar fi inca in viata. NU confundati purtatul castii cu pedalatul preventiv ! Un gram de prevenire cantareste cat un kilogram de vindecare?. spun unii.
 
Este mult mai bine sa nu fii lovit. Despre asta este vorba in ?Siguranta pe Bicicleta?!
Cat despre respectatul legii, multi oameni sunt deja constienti cat de stupid este sa te grabesti sa treci pe rosu la o intersectie, asa ca recomandarea cu respectatul legii este foarte evidenta si cumva inutila. Ce veti gasi in continuare aici este un cumul de scenarii care NU SUNT atat de evidente !
O alta problema cu mesajul ? respectati legea ? este ca lumea crede ca este TOT ce ar avea de facut. Dar respectarea legii este necesara, insa deloc suficienta ! Iata un exempu : legea iti spune sa pedalezi cat se poate de departe pe dreapta. Dar daca tu rulezi foarte ?pe dreapta?, cineva care iese din masina parcata pe dreapta te poate lovi cu portiera in nas; vei fi mult mai putin vizibil pentru automobilistii care ies de pe carosabil sau din parcari; automobilistii sau motociclistii care vin din spatele tau vor trece foarte aproape de tine deoarece tu nu i-ai facut sa schimbe banda din cauza ta! Iata, atatea situatii in care ai respectat legea, dar ai putut fi lovit!
Totusi, a trece pe langa indicatorul STOP printr-o intersectie unde nu exista trafic nu este periculos, dar este impotriva legii! Deci, trebuie sa intelegeti un lucru
: legea este una, foarte importanta, iar prevenirea este alta, uneori mult mai importanta ! Sa ne concentram acum pe diferitele moduri de evitare a accidentelor provocate de masini.

Va prezint in continuare
ZECE FELURI IN CARE POTI FACE SA NU FI LOVIT DE MASINI

Coliziunea de Tipul #1: Intersectia din Dreapta
Aceasta este una dintre cele mai "populare" si mai des intalnite in viata de zi cu zi. O masina iese de pe strada din dreapta, parcarea din dreapta sau de pe carosabilul din dreapta. Noteaza ca sunt posibile doua tipuri de coliziuni posibile : tu esti deja in fata masinii si masina intra in tine, sau masina este deja in fata ta si tu intri in masina.

Cum sa eviti aceasta coliziune:
1. Poarta o lanterna frontala. Daca pedalezi noaptea, in mod logic ar trebui sa porti o lanterna frontala obligatoriu. In unele tari este obligatorie prin lege,
oricum. Chiar si in timpul zilei, o lanterna frontala cu lumina intermitenta te poate face mult mai vizibil pentru motorizati, altfel risti sa vii neobservat. Cauta noile lanterne cu LED-uri care dureaza de zece ori mai mult decat un set de baterii 'stil vechi'? Aceste lanterne frontale care se pot monta chiar si pe casca, te ajuta sa intorci capul direct spre sofer, astfel incat sa il fortezi sa te vada !
2. Claxoneaza. Ia-ti un claxon puternic si foloseste-l de fiecare data cand vezi o masina ca se apropie sau asteapta pe dreapta in fata ta. Daca nu ai claxon,
atunci poti striga ? Hei ! ? Poate te simti jenat sa strigi, dar este preferabil decat sa te simti zdrobit! Din fericire, legislatia romaneasca impune obligativitatea purtarii unui claxon.
3. Incetineste. Daca nu poti stabili un contact 'ochi in ochi'  cu soferul (mai ales noaptea), este de preferat sa incetinesti viteza atat de mult incat sa poti
opri brusc, daca va fi nevoie. Mda, este neplacut, dar garanteaza evitarea loviturii. Facand asa, eu unul mi-am salvat viata de foarte multe ori, martor fiind chiar eu :)
4. Pedaleaza mult spre stanga. Observa cele doua linii albastre "A" si "B" din diagrama. Probabil ca esti obisnuit sa pedalezi de-a lungul liniei "A", foarte
aproape de curba, deoarece iti este teama ca cumva sa fii lovit de o masina din spate. Dar ia uita-te la masina :  Cand automobilistul se uita inainte la trafic, el nu se uita pe marginea soselei de pe dreapta, ci se uita drept inainte prin mijloc, la alte masini. Cu cat esti mai pe dreapta, cu atat sansele ca automobilistul sa te vada sunt mai mari. Exista si o recompensa aici : daca automobilistul din dreapta nu te vede si iese, tu ai mai mult spatiu intre tine si el pentru a putea sa te indepartezi spre stanga. Intr-un timp mai scurt, ajungi mai departe de el. Pe scurt, ai intr-adevar niste optiuni. Dar daca stai cat se poate de aproape de trotuarul din dreapta, ai singura sansa de a trage dreapta si a intra in portiera lui. Pana acum eu am scapat asa de trei ori din situatia asta, in conditiile in care probabil as fi intrat in portiera lui in plin !
Da, exista tot felul de dezavantaje, pe care le punctam aici, deoarece daca le constientizezi, atunci le poti controla. Pedaland mult spre dreapta te face sa
devii invizibil pentru automobilistii din fata ta la intersectii, dar pedaland mult spre stanga te face vulnerabil fata de masina din spatele tau. Pozitia ta pe banda poate varia in functie de largimea strazii pe care rulezi, de numarul de masini de pe sosea, de viteza cu care rulezi tu si de distanta la care te depasesc sau de distanta la care te afli de urmatoarea intersectie.
Pe strazile de viteza cu putine intersectii laterale, pedalezi mult spre dreapta, dar pe strazile linistite, cu multe intersectii laterale este preferabil sa pedalezi
mult spre stanga.

Coliziunea de Tipul #2: O Portiera in Nas
Un sofer isi deschide portiera chiar in fata ta. Intri in el, daca nu te poti opri la timp. Daca esti norocos, automobilistul apuca sa iasa deja din masina si atunci
te lovesti de moale, si ai si satisfactia ca l-ai trantit si pe el la pamant !

Cum sa eviti aceasta coliziune:
Pedaleaza mult spre stanga. Pedaleaza mult spre stanga astfel incat sa nu fii nevoit sa intri in portiera lui, sau sa tragi mult de ghidon ca sa eviti pe stanga
accidentul. S-ar putea sa iti fie teama de masinile care vin din spatele tau, dar gandeste-te: soferii acelor masini te pot vedea, pe cand cel din fata ta este clar ca nu te-a vazut! NU iti fie teama ca cei din spate nu pot trece de tine, daca vor, te pot depasi schimband banda!

Coliziunea de Tipul #3: Lumina Rosie Mortala
Opresti la semaforul rosu, in dreapta unei masini deja parcate. Soferul NU te poate vedea. La culoarea verde, tu pleci inainte, iar el face dreapta peste tine.
Chiar si masinile mici te pot surprinde astfel, dar cel mai des se intampla cu autobuzele sau cu camioanele.

Cum sa eviti aceasta coliziune:
NU te opri in unghiul mort. Mai degraba opreste in spatele masinii. Acest mod te face foarte vizibil din toate partile. Este imposibil ca soferul din masina din
spate sa nu te vada, deoarece esti chiar in fata lui. 
O alta optiune este sa te opresti in punctul A din schita, unde soferul din fata te poate vedea, sau in punctul B din schita, in spatele primei masini care nu te
va mai lovi, si unde esti vizibil si pentru soferul din masina din spate.
Atentie! NU are rost sa eviti sa te opresti in dreapta masinii din fata, daca te vei opri in dreapta masinii din spate!!
Daca alegi punctul A, atunci pleaca urgent de la semafor imediat ce ai voie! NU te uita la soferul din masina pentru a vedea daca are intentia sa mearga inainte
sau sa faca dreapta. Daca el vrea sa faca dreapta, si tu astepti, atunci ii stai in cale ! De ce te-ai mai infipt in fata, daca nu valorifici urgent pozitia inaintata pe care o ai ? Imediat ce semaforul se aprinde verde (si pentru asta trebuie sa fii foarte atent mereu), pleaca ! E adevarat, trebuie sa fii atent ca nu cumva masina sa plece pe rosu !
Daca alegi sa stationezi in punctul B, cand semaforul se aprinde verde, nu depasi masina din fata ta. Stai in urma ei, ca sa vezi incotro o ia. O poate lua la
dreapta atunci cand te astepti tu mai putin. Poate sa faca dreapta pentru a parca, sau pentru a intra pe o alee laturalnica undeva mai in fata. NU te astepta ca soferii sa semnalizeze ! NU SEMNALIZEAZA!! Asa ca nu depasi niciodata masinile pe dreapta, dar incearca sa stai mereu in fata masinii din spatele tau atunci cand te apropii de intersectie deoarece mai mult ca sigur ca va incerca sa te depaseasca in curba si sa iti taie calea.
Chiar daca nu promovam traversarea pe rosu in intersectiile fara trafic, observam ca este mai riscant sa astepti legal la semaforul rosu in dreapta masinii care
te poate lovi atunci cand plecati la culoarea verde. Morala este ca ca se poate sa fii lovit chiar si daca respecti legea, daca nu esti atent !
Apropo, fii foarte atent cand depasesti masini parcate pe dreapta la semafor, deoarece poti oricand fii lovit de pasageri care se dau in viteza jos din masina,
care deschid portiere fara sa se asigure ! Si de la ei sa te astepti cel mai putin sa se asigure !


Coliziunea de Tipul #4: "Carligul de Dreapta"
O masina trece pe langa tine prin stanga ta si apoi face dreapta chiar in fata ta, sau chiar in tine ! [Si asta mi s-a intamplat chiar venind spre birou azi, cand
veneam sa scriu acest material !!] Ei cred ca tu nu mergi prea repede doar pentru ca esti pe o bicicleta , asa ca nici prin minte nu le trece ca nu te vor putea depasi in timp util ! Chiar si daca tu esti nevoit sa franezi cu disperare ca sa eviti coliziunea cu masina, ei tot nu vor percepe ca au facut ceva grav! Acest tip de coliziune este foarte greu de evitat, deoarece in mod normal tu nu vezi decat in ultimul moment si pentru ca nici nu ai solutii la indemana sa eviti (nici in stanga, de unde vine el, nici in dreapta, unde poate sunt masini parcate sau bordura inalta !).

Cum sa eviti aceasta coliziune:
1. NU pedala pe trotuar. Cand te dai jos de pe trotuar, nu esti prea vizibil pentru automobilisti. Ba chiar ii inviti sa dea peste tine, daca faci asa ceva.
2. Pedaleaza pe stanga. Mergand pe mijlocul benzii, ii obligi pe automobilisti sa te ocoleasca mult prin stanga, daca vor sa te depaseasca, lucru care este
incomod. NU te simti jenat sa ocupi toata banda : adu-ti aminte ca TU FACI PARTE DIN TRAFIC, nu esti tolerat pe strada!! Daca acest gest iti salveaza tie viata amentintata de cei care vor sa iti taie tie calea, atunci nu ai de ce ! Iar daca banda este suficient de ingusta pentru a te depasi in siguranta, atunci oricum trebuie sa ocupi toata banda !
3. Uita-te in oglinda ta retrovizoare inainte de a te apropia de o intersectie. (Daca nu ai inca o oglinda retrovizoare, fa rost urgent de una!). Fii sigur ca te uiti
bine in oglinda inainte de a te apropia de intersectie. Iar in momentul in care chiar intri in intersectie, va trebui sa fii foarte atent la ceea ce se intampla in fata ta !

Coliziunea de Tipul #5: "Carligul de Dreapta", Partea 2
O masina (sau orice alt mijloc de deplasare !) trece incet pe langa tine prin stanga ta si apoi face dreapta chiar in fata ta, sau chiar in tine, incercand sa
parcheze.

Cum sa eviti aceasta coliziune:
1. NU trece prin dreapta lor. Aceasta coliziune este foarte usor de evitat. Pur si simplu nu trece prin dreapta pe langa nici o masina. Daca o masina merge in
fata ta prea incet, sub 10km/j, este clar ca isi cauta un loc de parcare. Tot ce ai de facut este sa nu te bagi prin dreapta ei? Mai bine incetinesti si tu, in urma ei? La un moment dat va incepe sa mearga din nou repede. Daca nu, atunci o ocolesti prin stanga ei.
Atunci cand depasesti biciclisti prin stanga, anunta-te ca treci pe langa ei, prin claxon sau viu grai, ca sa stie ca vii pe langa ei. Este mult mai usor sa faca
brusc dreapta fara sa se asigure, si sa dea peste tine, decat sa faca brusc stanga, unde stiu si ei ca ii poate lovi o masina ! Daca ei pedaleaza deplasati mult stanga, atunci anuntati cand treceti prin dreapta lor !
Daca mai multe masini sunt oprite la semafor, atunci incearca sa te deplasezi prin dreapta lor cu grija. Imagineaza-ti ca orice pasager poate tasni brusc din
masina pe dreapta, sau adu-ti aminte ca daca nu opresti cu grija, poti pati un accident de tipul 3 ? Lumina Rosie Mortala ?
Ia aminte si de faptul ca atunci cand stai in coada unei masini care merge incet, este bine sa pedalezi chiar in spatele ei, nu in punctul ei mort. Lasa spatiu
suficient de franare !
2. Priveste inapoi atunci cand te pregatesti sa faci dreapta. Ai oportunitatea sa eviti biciclisti care nu respecta punctul 1 de mai sus  si care incearca sa te
depaseasca pe dreapta ta. Tot timpul incearca sa te uiti in urma ta, peste umar, sau in oglinda dreapta, ca sa fii sigur ca nu vine un alt biciclist in viteza pe langa tine ! Este bine sa fii  tu preventiv, daca ei nu sunt?.

Coliziunea de Tipul #6: Intersectia de stanga
O masina venind spre tine face stanga peste tine, sau dreapta peste tine. Similar cu punctul 1 de mai sus.
Cum sa eviti aceasta coliziune:
1. NU pedala pe trotuar. Cand te dai jos de pe trotuar, nu esti prea vizibil pentru automobilistii care intorc. Ba chiar ii inviti sa dea peste tine, daca faci asa
ceva.
2. Foloseste o lanterna frontala. Daca pedalezi noaptea, in mod logic ar trebui sa porti o lanterna frontala obligatoriu. In unele tari este obligatoriu prin lege,
oricum.
3. Poarta ceva stralucitor, chiar si in timpul zilei. Poate parea pueril, dar bicicletele sunt mici si se vede prin ele. De aceea o vesta reflectorizanta, galbena sau
portocalie, face o mare diferenta. Chiar si benzile reflectorizante pentru picioare ajuta foarte mult si nici nu sunt scumpe.
4. NU depasi pe dreapta. NU incerca sa depasesti masinile  care se deplaseaza incet, pe dreapta lor.
5. Incetineste oricand se cere. Daca nu poti realiza un contact "ochi in ochi" cu soferul masinii (mai ales pe timp de noapte) este preferabil sa incetinesti
viteza pana cand poti frana eficient.

Coliziunea de Tipul #7: Pericolul vine din spate
Mergi linistit pe sosea si la un moment dat, un obstacol, te face sa il ocolesti brusc prin stanga. Din spate te poate lovi o masina neavertizata!
Cum sa eviti aceasta coliziune:
1. Niciodata, vreodata, sa faci stanga fara sa te uiti inapoi mai intai!  Unii dintre automobilisti sunt incantati sa treaca pe langa biciclisti la cativa centimetri,
asa ca daca te misti putin la stanga fara sa te asiguri, te poti trezi in fata unuia de acest gen.Trebuie sa exersezi sa pastrezi cu bicicleta o linie dreapta atunci cand intorci capul, caci trebuie sa stii ca orice inclinare a capului duce la o schimbare a centrului de greutate si implicit, o schimbare de directie! Daca inclinarea capului spre stanga te face sa o iei cu tot cu bicicleta la stanga, rezultatul poate fi un dezastru?
2. Foloseste o oglinda. Daca nu ai, mergi chiar acum si cumpara una. E simplu. Gasesti modele care se fixeaza de casca, de ghidon sau chiar de ochelari!  In
mod normal, ar trebui sa te uiti in spate si cu ochii tai, pentru un plus de siguranta incercand sa apreciezi corect distanta la care sunt masinile din spate, caci in oglinda dimensiunile sunt diferite?, dar avand o oglinda oricum te ajuta foarte mult.

Coliziunea de Tipul #8: Pericolul vine din spate, partea a 2-a
O masina intra in tine din spate. Acest lucru ii sperie cel mai mult pe biciclisti, dar nu este unul dintre cele mai intalnite accidente. (cu exceptia, poate, a turelor
de noapte sau de distanta lunga in afara oraselor) Da, este totusi unul dintre cele mai greu de evitat accidente, deoarece in mod normal nu te uiti mereu in spate. Cel mai util este sa iti alegi un traseu sa pedalezi pe strazi largi, sau pe strazi cu trafic incet. Insa in timpul zilei, acest acident se intampla rar.

Cum sa eviti aceasta coliziune:
1. Foloseste o lumina de avertizare de spate. Daca pedalezi noaptea, este obligatoriu sa o ai. Cu intermitenta ajuta si mai mult.
2. Poarta o vesta reflectorizanta sau un triunghi reflectorizant care aplica pe imbracaminte. Daca esti pe un drum lung, noaptea, si auzi o masina ca se apropie,
te poti ridica in picioare. Astfel, datorita vestei sau triunghiului, devii si mai vizibil.
3. Alege strazi largi. Incearca sa iti alegi ruta pe strazi pe unde ai loc si tu si masina pe aceeasi banda, umar la umar. Astfel poti fi evitat in ultimul moment.
4. Alege strazi cu trafic incet. Cu cat o masina ruleaza mai incet, cu atat soferul va avea mai mult timp sa te vada. Mergi prin cartiere linistite. Cauta ruta cu
atentie si documenteaza-te, daca ai de facut acelasi drum mereu.
5. Foloseste strazile laturalnice in weekend. Incearca sa eviti strazile principale, mai ales vineri seara si sambata seara. Toti betivii conduc periculos in acele
momente si nu le pasa de tine.
6. Foloseste o oglinda. Ia o oglinda si uita-te cat mai des in ea. Paranoia mea a scazut cu 80% dupa ce am instalat oglinda retrovizoare. NU costa mult. Daca
nu crezi, foloseste o oglinda timp de o luna si apoi scoate-o. Vei vedea ce reflex neconditionat ti-ai format, si cat de periculos ti se va parea apoi fara ea !
7. NU taia curbele.

Coliziunea de Tipul #9: Ciocnirea la traversare
Mergi pe trotuar si la un moment dat traversezi strada la o intersectie. O masina face dreapta si intra in tine. Soferii nu sunt obisnuiti  sa vada biciclisti la
intersectii asa ca Tu trebuie sa fii foarte atent. Aceasta este una diantre cauzele cel mai des intalnite la accidente.
Cum sa eviti aceasta coliziune:
1. Foloseste o lampa frontala. Daca pedalezi noaptea, in mod logic ar trebui sa porti o lanterna frontala obligatoriu. In unele tari este obligatorie prin lege,
oricum. Chiar si in timpul zilei, o lanterna frontala cu lumina intermitenta te poate face mult mai vizibil pentru motorizati, altfel risti sa vii neobservat.
2. Incetineste. Trebuie sa incetinesti astfel incat sa poti evita ciocnirea sau sa franezi.
3. NU te da jos de pe trotuar acolo unde apuci. Traversarea intre trotuare poate fi o manevra foarte periculoasa. Daca pedalezi pe trotuarul de pe partea
stanga a strazii, atunci poate fi foarte periculos, deoarece soferii care vin din fata si vor sa faca dreapta pe strada pe car etu o traversezi, intra automat in tine. Pe de alta parte, mersul pe trotuar nu este indicat, deoarece si tu devii un pericol pentru pietoni. In unele locuri, acest lucru chiar este interzis. Trotuarul nu se imparte cu pietonii.

Coliziunea de Tipul #10: Pericolul pe contra-sens
Daca mergi pe contra-sens, in sens invers de trafic, orice masina poate intra in tine, chit ca vine pe banda ei, sau ca iese de pe trotuar sau dintr-o parcare.
Cel mai periculos este cand masina iese din parcare sau de pe trotuar, sau iese de pe o strada laterala si face dreapta. Soferul nu se asteapta sa vina ceva din dreapta lui, el se asigura numai la stanga. Mai rau, daca o masina intra in tine frontal, asta inseamna ca datorita vitezelor voastre combinate, soferul nu a avut timp sa te vada si sa te evite. Mai mult, impactul va fi si el amplificat din acelasi motiv.

Cum sa eviti aceasta coliziune:
Simplu. NU merge in sens invers. Poate ti se pare o idee buna deoarece iti ofera posibilitatea sa vezi masinile care trec pe langa tione si care vin spre tine. Dar
nu este. La fiecare iesire din stanga ta de pe o strada laterala a unei masini care face dreapta te expui unui risc foarte mare. NU uita ca in acest fel, vitezele se combina ! Accidentele sunt mai grave. In plus, cum faci tu dreapta ?
Exista o singura posibila exceptie: atunci cand te deplpasezi pe o strada judeteana sau nationala, ingusta, unde se merge cu viteza mare si unde nu exista prea
multe strazi laturalnice. Astfel, poti fi vazut din fata si poti vedea si tu masinile care vin din fata. 


RECOMANDARI GENERALE
Evita strazile aglomerate.
Una dintre greselile de baza pe care biciclistii proaspat convertiti o fac, este sa mearga cu bicicleta pe aceasi ruta pe care mergeau si cu masina. Este de
preferat sa mergi pe strazi laturalnice, cu trafic mai incet si care te scot chiar mai repede la destinatie. Pentru asta trebuie sa faci o documentare prealabila, dar merita "efortul". Desigur, poti gandi ca aveti drepturi egale cu masinile, dar este o consolare inutila daca esti mort?
Lumineaza-te! Cat mai mult, cat mai puternic. Poarta lanterna frontala, far pe ghidon, lampa de spate, imbracaminte sau accesorii reflectorizante.
Foloseste toata banda de mers, daca poti.
Pedaleaza ca si cand ai fi invizibil.
Fa in asa fel incat sa te vada soferii, de departe, din timp si cat mai bine. Daca nu te vad, esti mereu in pericol.

EXEMPLU:
Aproximativ 44,000 oameni mor datorita accidentelor de masina in fiecare an in SUA.
1 din 54 este biciclist.

 

ATENTIE!
Accesati Blogul Velorutia
pentru informatii curente



 

Harta Velo

SPONSORI





PRIETENI


















www.consumredus.ro



DorDeDuca

Jocuri Online

Copacul de Hartie

Stop CO2

Blog Veloteca.ro